کارشناسان، منتقدین و حتی فیلمسازان و بازیگران اعتقاد دارند تلویزیون بسته مناسب سریالی و برنامهای ندارد که بتواند مخاطب خودش را حفظ و تقویت کند. امروز روزگار ذائقهشناسی و توجه به جاذبههای رسانهای است. ماهواره و فضای مجازی با هر نوع نگاه هرچند سخیف و سرمایه گزاف میکوشند گوی سبقت را به دست بگیرند و مخاطب را به سمت بیراهههای رسانهای بکشانند و هر نوع خوراکی را به جامعه تزریق کنند. مصداق بارز آن واکنش امیرمحمد زند بازیگر تلویزیون است که به ساخت سریالهای غیرجذاب و برنامههای نامطلوب انتقاد دارد که مخاطب نه تنها لذت نمیبرد بلکه حوصلهاش هم سر میرود. چرا که نه کارگردانی خوب، نه بازیگری، نه فیلمنامه و نه ریتم خوبی بر برنامهها و سریالهای تلویزیونی حاکم نیست این اعتقاد یک بازیگر که همسو با بسیاری از منتقدین و کارشناسان است.
گفتگو با سیدعلی حمیدی قائممقام سیمافیلم
ناگفتهنماند که پیش از این هم به ساخت سریالهای آپارتمانی هم انتقاداتی داشتهایم که سیدعلی حمیدی قائم مقام سیمافیلم اینگونه پاسخ داد: "هر رسانهای با توجه به فرهنگ برند کار خودش را جلو میبرد. میدانید که برند یعنی تعداد کثیری از مخاطبین به آن اثر مراجعه کنند و از آن خوراک موثر بگیرند. این برنامههای متفاوت که درصد زیادی از مخاطبین را به خودش جذب میکند را «برند» مینامند. در این بین سریال خود به خود یک اثر برند محسوب میشود که در واقع ۴۰ درصد مخاطب دارد. در یک ایامی فکر میکردیم با ساخت سریال میتوانیم مخاطبمان را نگه داریم و مابقی باکسها و موقعیتهای نمایشی را از دست دادیم. این اتفاق یک آسیب بزرگی بود که هم به تلویزیون و هم به مخاطب وارد شد.
وی در خصوص اینکه چرا سریالهای آپارتمانی زیاد تولید میشوند و خبری از سریال فاخر وزین و با کیفیت نیست که میتواند آبروی رسانهملی باشد، تأکید کرد: یک زمانی میگفتیم یکسری گونه و موضوع به مخاطب بدهیم اما بپذیریم که مخاطب در شرایط فعلی ما علاقهمند است برندهایش را نگه دارد و ژانرها و رنگهای مختلف سریالی را ببیند. همین الان که در ۴ شبکه سریالها را دنبال میکند به مراتب درصد تماشای برنامههای ما نسبت به سال قبل و حتی سنوات گذشته بیشتر است. چرا که در گذشته ریزش مخاطب داشتیم، چون برندهایمان را از دست داده بودیم. سازمان صداوسیما اولین سیاستی که به خرج داد حفظ و احیای این برندها بود و الان به ساخت آثار با کیفیت روی بیاوریم.
قائم مقام سیمافیلم با تأکید بر اینکه رئیس رسانهملی ابلاغ کردند که به غنیسازی سریالهای تلویزیونی بپردازید، افزود: بعد از حفظ جایگاه برندها، امسال رئیس رسانهملی جزو سیاستهایمان قرار دادهاند که سریالهای تلویزیونی با کیفیت و تقویت و غنیسازی همراه شود. به همین خاطر از این به بعد سریالهای ما به لحاظ محتوایی خطایشان کمتر از سریالهای سنوات قبل خواهد بود.
وی در پاسخ به گلایههای بسیاری که نسبت به بودجه، دستمزد و خانهنشین هنرمندان مطرح میشود، گفت: این را بدانید که به عنوان تولیدکننده اصلی مجموعههای تلویزیونی ما همیشه به پروژهها اعلام کردهایم که استفاده از دو سه نفر نیروی جوان در کارها الزامی است. اکنون ما ۱۳۰ پروژه در مراحل مختلف تولید داریم و اینها با همان بودجه سه سال قبل تولید میشود. هنرمندان ما سه سال پیش گلایه میکردند که بیکار هستند و عدهای از آنها در حال مهاجرت بودند اما امروز حدود ۱۰ هزار نفر از همکاران ما در حال کار هستند. اینها همه در حالی است که سازمان صداوسیما به عنوان بزرگترین نهاد فرهنگساز کشور ریالی به بودجههایش اضافه نشده است.
حمیدی در پاسخ به این سوال که سریال سلمان فارسی و حضرت موسی(ع) در چه شرایطی قرار دارد، تأکید کرد: میدانید که صداوسیما درگیر مشکلات اقتصادی است ولی خوشبختانه این دو پروژه به زودی در شرایط تولید قرار میگیرند. زیرا برای اینکه پروژهای به تولید برسد نیازمند کارشناسی سناریو، برآورد و مراحل پیشتولید، تولید و پس از تولید است. در حال طی کردن این مراحل هستیم و سریال حضرت موسی(ع) به مراحل انتهایی برآورد براساس توافقهای صورت گرفته، رسیده و به زودی وارد مرحله پیش تولید خواهد شد.
وی افزود: میدانید که ساخت سریال سنگین مقدمات و دقتهای زیادی را میطلبد. زمانی که مرحوم سلحشور متن حضرت موسی را نوشتند از همان موقع دوستان ما سعی کردند این سناریو را تکمیل و با مطالب قرآنی و کیفیت سریالی منطبق کنند. اینکه میگویند کارها چه زمانی کلید میخورد الان نمیتوان زمانی را به طور قطع اعلام کرد اما احتمالاً پیشتولید را به زودی شروع کنیم و سال بعد احتمالاً این کار کلید بخورد. اما پیش تولید سلمان به تازگی آغاز شده و در مرحله انتخاب بازیگر قرار دارد. بازیگر نقش سلمان چون در دورانهای مختلف میگذرد چندین شخصیت انتخاب میشوند که احتمالاً سلبریتی یا آدمهای رایزنی شده نخواهند بود. بازیگران متفاوتی این نقش که متعلق به دورانهای مختلفی است ایفا خواهند کرد.
نظرات